Bieberin paluusingle on lapsellinen, mutta tarttuva

Heti vuosikymmenen alkuun julkaistu Yummy on Bieberin ensimmäinen oma single kolmeen vuoteen, ja samalla myös ensimmäinen maistiainen tulevalta paluu-albumilta. Luvassa on myöhemmin myös kevätkiertue, sekä helmikuussa starttaava kymmenenosainen YouTube-dokkari. Nämä seikat kielivät Bieberin paluusta, sillä viime vuosina hänen äänestään on saatu nauttia vain erinäisissä yhteistyöprojekteissa muiden artistien tuotannossa.
Justin Bieberin viimeisin albumijulkaisu, vajaa viisi vuotta sitten julkaistu Purpose oli dance-popistaan huolimatta kuitenkin hennosti hieman R&B:hen kallellaan. Samalla ihan viimeistään tuo kyseinen albumi teki Justin Bieberistä viimeistään kiinnostavan ja vakavasti otettavan, aikuisen artistin.
Uusi paluusinkgle Yummy vie Bieberin yleisesti pitkälti poppiin painottuvaa soundia vielä vahvemmin R&B:n-suuntaan, mitä vahvistavat erityisesti kappaleessa sekaisin käytetyt pop- ja trap-biitit. Yummyn kertosäe on välittömän tarttuva, mutta samalla lapsellinen ja merkityksetön. Yeah, you got that yummy, yum, that yummy, yum, that yummy, yummy.
Toisaalta pohdinkin, onko kyse enemmän meistä kuulijioista ja meidän omista odotuksistamme? Vai voiko niitä edes irtauttaa kokonaan artistista? Minkä vuoksi me fiilistelemme monilta muilta artisteilta vaikka minkälaista lyriikoiltaan merkityksetöntä musiikkia, mutta vaadimme Justin Bieberiltä enemmän?
Yummyn kaltainen näennäisesti hyvin minimaalisella effortilla luotu rallatus tuntuu märältä rätiltä vasten kasvoja. Kaikki se Bieberin paluuseen latautunut potentiaali tuntuu menetetyltä, kun ensimmäinen julkaisu ei ollutkaan mitenkään hirveän hieno ja merkityksellinen. Toisaalta, ehkä sen ei tarvitsisikaan olla mitään hirveän isoa ja merkittävää, ellei siihen olisi nimenomaan ladattu niin valtavasti odotuksia, ja jos ei Bieber olisi jo valmiiksi jättiläismäisen suurennuslasin alla.
Uransa aikana Bieber on törmännyt jatkuviin ongelmiin lain kanssa; mm. ajanut alkoholin vaikutuksen alaisena, bannattu esiintymästä Kiinasta ja heittäytynyt rasismikohun silmään. Oli jopa sellainenkin ajanjakso, jolloin 270 000 ihmistä vaati Valkoiselta talolta Bieberin karkoittamista Yhdysvalloista.
Kaikkien selkkausten jälkeen 2020 tuntuu selkäytimiä myöten uudelta, raikkaalta alulta Justin Bieberille. Tämä on kenties hänen uransa toistaiseksi tärkein ja selkein näytön paikka. Taukonsa aikana Bieber on kasvanut aikuiseksi, mennyt naimisiin, ja jo muutaman vuoden ajan ollut muutenkin henkisellä matkalla etsimässä jonkinlaista kasvusuuntaa. Ehkäpä olisin halunnut kuulla enemmän edellä mainituista asioista, enkä siitä, että Bieberin tuoreella vaimolla on namuskaa, joka saa varpaat sykkyrälle.
Lyriikoistaan ja niiden turhuudesta huolimatta Bieberin ääni tällä hämmentävällä paluusinkulla on kuin samettia. En siis oikeastaan voi kieltää, etteikö kappale olisi todella smooth, jos sen sisältö olisi hieman vähemmän keskivertoa. Enkä viime vuosien kuluessa ja omien odotusteni kasvaessa, ole muutenkaan enää pitkään aikaan tahtonut kuulla minkäänlaista uutta Purposea. Ajatuskin haukotuttaa.
Mutta tämä Bieberin kasvutarina on kuitenkin myös kantanut kortensa suurten odotusten kekoon. Me kaikki haluamme, että Bieber onnistuu! Ei kukaan halua nähdä sitä rikkinäistä ja itkuista entistä lapsitähteä, jota esitellään väkisin kiertueella ympäri maailmaa ja joka saa lavoilla hermoromahduksia, jotka johtavat keikan keskeyttämiseen.
Siinä mielessä Yummyn leikkisyys on hyvä asia. Olisi ihanaa, jos tämä kevyt biisi kuvastaisi aiemmin hermoheikon Bieberin uutta kevyttä ja rentoa asennetta musiikin tekemiseen, suosioon ja omaan olemiseen.
Samalla kuitenkin Bieberin intensiivinen suhtautuminen biisin puskemiseksi listojen kärkeen kertoo toista tarinaa. Listamenestyksen takaamiseksi Bieber mm. ohjasi fanejaan kuuntelemaan uutta biisiään yötä päivää hiljaisella volyymilla, sekä neuvoi Yhdysvaltojen ulkopuolella asuvia fanejaan käyttämään VPN:ää muokatakseen striimauslukuja omaksi edukseen.
Yummy on myös täydellinen korvamato tämän hetken Instagram-storyjen ja TikTokien taustalle, ja varmaan kaikki miestä tiedämme, että jossain vaiheessa se tulee vastaan jonkun ruokamainoksen mainossävelmänä. Se vain tulee. Markkinointikulmasta siis ymmärrän toisaalta täysin, että sinkuksi on valittu äärimmäisen matalan kynnyksen biisi, jossa on valtavaa viraalipotentiaalia.
Vaikka Yummy onnistuikin nappaamaan maailman huomion, listaykköseksi sillä ei kaikista Biebrerin yrityksistä huolimatta riittänyt kuin Uudessa Seelannissa.
Seuraavaksi haluaisin ihan valtavan paljon kuulla Bieberiltä vakavasti otettavaa R&B-voittoista uutta materiaalia, joka nappaa mukaansa kuten Yummy, mutta antaa hieman enemmän tekstinsä puolesta.
Yummy on radioille ja Tiktok-sukupolvelle tehty tasan kolme- ja puoliminuuttinen, joka tullaan vielä kuluttamaan puhki. Se on hitti, jota suurin osa ihmisistä tulee luultavasti vihaamaan viimeistään vuoden päästä, tai sitten vihaamaan edes sitä, että siitä salaa pitää niin paljon. Mutta! Se on kuitenkin hitti.
Bieberin uusi albumi Changes julkaistaan ystävänpäivänä 14. helmikuuta.
1 Comment
Moni puhuu sen liittyvän Pizzagateen. Haluun paljastaa (tai jotain muuta). Itseä mietitytti tuo kissa pöydällä ja lapsiviulisti.. ja moni muukin yksityiskohta.