Keskustelimme Emma-tuomaristossa Maustetytöistä ja rasismista – ja se on oikea suunta

Keskustelimme Emma-raadissa Maustetytöistä ja rasismista – ja se on oikea suunta
Minulla on tänä vuonna suuri kunnia istua osana Emma Gaalan raatia. Meillä tehdään tässäkin maassa ihan mieletön määrä hyvää musaa ja tänäkin vuonna ollaan saatu siitä taas monta upeaa taidonnäytettä.
Emma Gaalan ehdokkaista päättää Musiikkituottajat – IFPI Finland RY:n koolle kutsuma musiikki- ja media-alan ammattilaisista koottu riippumaton tuomaristo, joka koostuu henkilöistä, joiden katsotaan kuluneen vuoden aikana laaja-alaisesti seuranneen kotimaista musiikkia ja kotimaisia äänitejulkaisuja. Raadissa on esimerkiksi musiikkitoimittajia, -kauppiaita, -kriitikkoja, sekä muita alan ammattilaisia. Tuomaristossa ei ole levy-yhtiöiden, ohjelmatoimistojen tai managerien edustajia, jotta jääviysongelmilta vältyttäisiin. Tuomariston puheenjohtajana toimii Musiikkituottajien apulaisjohtaja Tommi Kyyrä, joka ei osallistu päätöksentekoon eikä äänestä ehdokkaista tai voittajista päätettäessä.
Emma Gaalan raati toimii siten, että järjestäjän, eli Musiikkituottajien työryhmä laatii raadille 6-12 nimen ehdotelman jokaiseen kategoriaan, minkä jälkeen raati kokoontuu ja päättää lopulliset ehdokkaat. Samalla on mahdollista nostaa ehdolle myös huomiotta jääneitä, esimerkiksi pienien levy-yhtiöiden alla toimivia, tai täysin itsenäisesti toimivia artisteja, mitä raati pyrki aktiivisesti tekemään tänäkin vuonna.
Emma Gaalan ehdokkaat julkistettiin tänään. Rumba esitti aiemmin marraskuussa, sekä uudestaan joulukuussa, että Maustetytöt-yhtyeen ehdokkuudet olisivat jääneet saamatta yhden raadin jäsenen mielipiteen perusteella. Tämä ei ole totta, eikä mahdollista, sillä yhdelläkään yksittäisellä ihmisellä ei ole valtaa päättää yksin Emma Gaalan ehdokkaista. Siksi päättävänä elimenä on useamman hengen raati. Rumban artikkeli oli laajasti virheellinen, eikä siinä väitettyä rasismi-äänestystä tapahtunut, eikä Maustetytöt pudonnut ehdolta neljästä kategoriasta rasistisen ongelmallisuuden vuoksi.
Tulokasyhtye Maustetytöt on aiemmin tuotannossaan käyttänyt rasistista n-sanaa läpimurtokappaleellaan Tein kai lottorivini väärin. Yhtye on esittänyt kyseistä versiota livenä. Kyseinen sana on muutettu kappaleen levytettyyn versioon, mutta yhtye on kieltäytynyt keskustelemaan asiasta, eikä ole pyytänyt rasistista tekstiään anteeksi. Yhtye on anteeksipyynnön sijaan perustellut tekstiään viimeksi helmikuussa sillä, että “ovat juntteja.” Yhtyeen manageri on Rumban haastattelussa kommentoinut asiaa siten, että hänen mielestään kyseistä sanaa ei olisi tullut poistaa levytetyltä versiolta.
Kieli on alati muuttuvaa, mutta n-sana on jo pitkään ollut ongelmallinen ja sopimaton slurri termiin liittyvän vallankäytön, sekä etniseen taustaan perustuvan vakavan sorron vuoksi. Maustetytöt-keskustelu on tuonut näkyväksi huolestuttavan ja toistuvan ilmiön, jossa valkoiset rodullistamattomat suomalaiset tuovat esiin, etteivät löydä n-sanasta mitään rasistista. Sanan käyttö kyseisellä biisillä on vallitsevassa keskustelussa kannustanut ihmisiä ottamaan sanan uudelleen käyttöönsä, tekemään siitä ignorantteja vitsejä, ja vähätellyt sanan merkitystä.
Sen lisäksi, että on tärkeää kohdella toisiamme kunnioittavasti yksityisesti, on myös tärkeää pitää silmällä terminologiaa, jota käytämme julkisessa keskustelussa ja taiteessa, sillä silloin sanoillamme on laaja levikki ja kauaskantoinen vaikutus. Etenkin television, musiikin, elokuvien, ja muun taiteen vaikutus kulttuuriimme, sekä sen rakenteisiin ja ennakkoluuloihin on aivan valtava. Sanat muuttavat maailmaa, sekä vahvistavat yhteiskuntamme rakenteita ja käsityksiä. Siksi se mitä sanomme, on tärkeää.
Rumban virheellisessä artikkelissa asiaa anonyyminä kommentoineet kaksi raatilaista näkivät, ettei raadissa äänestetty siitä, ansaitseeko Maustetytöt ehdokkuuden vuoden tulokkaaksi, vaan siitä, hyväksyvätkö raatilaiset rasismin. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan tämä on ollut kyseisten raatilaisten tulkinta tilanteesta. Rumban uutisankka on ollut kahden raatilaisen virheellinen kertomus raadin yksityisestä, luottamuksellisesta kokoontumisesta, joka uutisoitiin totena valtamedialle.
Raadissa keskusteltiin pitkään Maustetytöt-yhtyeen ongelmallisuudesta, sekä yleisesti kielen käytöstä musiikissa. Samalla raati kävi kevyesti läpi myös muiden ehdokkaiden arvioitavana olevan musiikin sisältöjä asian tiimoilta, sekä yleistä keskustelua tasa-arvosta musiikissa. Raati äänesti pitkän, rasismia koskevan keskustelun jälkeen eri artistien joukosta ehdokkaita kategorioihin. Rasismia, tai sen vuoksi yhdenkään artistin diskausta koskevaa äänestystä ei tapahtunut.
Yhdessä raati äänesti lopulta Tulokas-kategoriaan ehdolle toisia artisteja. Myöhemmin Maustetytöt putosi ehdolta myös muista kategorioista, vaikka rasismikeskustelua ei niiden osalta enää käyty. Yhtye ei siis pudonnut ehdolta kaikista heille mahdollisista kategorioista rasistisen ongelmallisuutensa vuoksi. Suomessa on julkaistu paljon upeaa musiikkia, joten kilpailu kategorioissa oli muutenkin kovaa. Lisäksi Maustetytöille jäi tietenkin raadin äänestyksen jälkeen edelleen täysi mahdollisuus päästä ehdolle Kriitikoiden valinta -kategoriassa, jonne erillinen kriitikoiden raati heidät päätti asettaa.
Rumban julkaisema artikkeli on virheellisyytensä lisäksi vahvasti henkilöity yhteen raadin jäsenistä, mikä on sekä epäreilua, että epätodenmukaista, sillä arvokasta, luottamukselliseksi tarkoitettua keskustelua käytiin pitkään koko raadin kesken suuntaan ja toiseen. Vahvoja argumentteja molemmista näkökulmista kuultiin useammalta raadin jäseneltä. Keskustelu oli yhteinen, ja myös lopullisiin ehdokkaisiin päädyttiin raadin yhteisten äänestyksien kautta, ei yhdenkään osapuolen yksipuolisen mielipiteen. Tulokas-kategorian äänestyksen lopputulos oli tasainen, mutta oikeudenmukainen.
Yhtye ei siis pudonnut ehdolta kaikista heille mahdollisista kategorioista rasistisen ongelmallisuutensa vuoksi. Suomessa on julkaistu paljon upeaa musiikkia, joten kilpailu kategorioissa oli muutenkin kovaa.
Emma Gaalassa palkitaan vuoden onnistumisia, ja Maustetytöt oli ehdottomasti merkittävä tulokas vuonna 2019. Heidän saamansa hype on kiistatonta ja ehdokkuus olisi mahdollisesti ollut monesta kulmasta ansaittu. On kuitenkin mielestäni tärkeää tarkastella huolella arvioitavana olevaa taidetta ja sitä, mitä tarkalleen ollaan palkitsemassa. Olisi ollut todella kyseenalaista, mikäli musiikkiala olisi antanut artistille tunnustusta tulokasvuodesta, jona he ovat tulleet alalle esille rasistisesti ongelmallislla kappaleella, tai etenkään kyseisestä kappaleesta.
Emma Gaalassa arvioidaan artistin kokonaisvaltaista musiikillista ja kaupallista menestystä sekä suosiota kuluneen vuoden aikana. Luvut eivät kuitenkaan (onneksi!!) ole ainoa asia mitä raadissa arvioidaan, tai mikä raatilaisia myöskään kiinnostaa. Kokonaisvaltainen artistius on vääjäämättä relevantti osa ihan jokaisen ehdokkuutta, eikä Maustetyttöjenkään toimintaa heidän taiteensa tiimoilta voida tällöin sivuuttaa.
Vaikka yhtye on poistanut rasistisen termin läpimurtokappaleensa levytetyltä versiolta, ei se raadin kokoontuessa ollut pyytänyt tekoaan anteeksi, tai ole ollut valmis keskustelemaan siitä. Koska tilanne on jätetty aukinaiseksi, on ilmaan jäänyt epävarma kysymys; onko Maustetytöt rasistinen yhtye?
Tämä on jo oleellinen kysymys kokonaisvaltaista artistiutta arvioidessa. Siksi monet radiokanavat, sekä DJ:t ovat himmailleet sitä kuinka paljon yhtyettä uskaltavat tukea, vaikka samalla kukaan ei kuitenkaan ole uskaltanut ottaa asiaan kantaa ääneen. Siksi olen iloinen, että asiasta keskusteltiin Emma Gaalan raadissa alan ammattilaisten kesken.
Tein kai lottorivini väärin -kappaleen tekstissä puretaan omaa jaksamista hyvinvointivaltiossa samalla kun sympataan Sudanin pieniä (kappaleen alkuperäisessä versiossa n-sana) poikia, joilla ei ole länsimaalaisia etuoikeuksia ja mahdollisuuksia. Halventava sana on saatettu valita tarkoituksena kuvastaa sudanilaisten tummaihoisten asemaa monien valtarakenteiden pohjalla. Sinänsä empaattiseksi tarkoitettu teksti siitä huolimatta kaatuu kokeellisuudessaan terminologiaansa sortamalla niitä, keitä kappale pyrkii samalla symppaamaan. Kirjoittajan mahdollisesti hyveelliset tarkoitusperät eivät muuta ongelmallisen sanan valtaa ja merkitystä, tai tee siitä vähemmän rasistista.
Aihe on äärimmäisen haastava. Taiteen tulisi tietenkin ehdottomasti olla vapaan ilmaisun pelikenttä, jota ei sensuroida kauniiksi ja puhtoiseksi. Emma Gaalassa ei myöskään palkita artistien viestinnästä, vaan taiteesta. Kuitenkin samalla meidän pitäisi alana olla tarkempia siitä, millaiselle taiteelle, ja sen tekijöille annamme tilaa ja erityistä tunnustusta. Kaikenlaisille taiteellisille näkemyksille pitää osata antaa siimaa, mutta kuinka paljon?
Emma Gaalassa on palkittu suomalaisen musiikkialan tekijöitä 80-luvulta lähtien, joten on todennäköistä, että gaalan historiassa on palkittu myös ongelmallisia akteja. Se ei tarkoita sitä, että niin pitäisi tehdä jatkossakin. Juice Leskinen tuskin pääsisi nimenomaan rasistisilla kappaleillaan nykypäivänä ehdolle ja hyvä niin, sillä olemme onneksi siirtyneet eteenpäin 90-luvulta. On mielettömän hienoa, että näemme ongelmallisuutta siellä, missä emme aiemmin nähneet. Se tarkoittaa, että me olemme kasvaneet. Se ei tarkoita, etteikö muilla Leskisen unohtumattomilla kappaleilla olisi edelleen valtavasti taiteellista painoarvoa.
Maustetyttöjä arvioidessa kyse on ollut yhdestä kappaleesta, yhdestä vuodesta, ja yhdestä kategoriasta. Heidän uraansa ei ole peruttu, eikä heitä ole missään vaiheessa ajateltu suljettavan pois gaalasta kokonaan ikuisiksi ajoiksi. Raadissa käyty keskustelu on koskenut tänä vuonna arvioitavana olevaa materiaalia. En näe syytä miksei Maustetyttöjä voisi tulevaisuudessa palkita heidän tulevista menestyksistään. Esimerkiksi viime vuonna Emma Gaalassa runsaasti palkittu Pyhimys on myös aiemmin käyttänyt n-sanaa teksteissään, mutta artistia ei kuitenkaan ole asetettu ehdolle tai palkittu juuri kyseisistä kappaleista, tai kyseisinä vuosina. Myös sanaa ongelmallisesti kappaleessaan käyttäneen Pää Kii -yhtyeen on palkinnut aiempana vuotena erillinen kriitikoiden raati, jolle jätettiin sama mahdollisuus palkita myös Maustetytöt tänä vuonna.
Ne Emma-ehdokkuudet meni, ja sillä ei ole meidän tulevaisuuden kannalta merkitystä. Sen sijaan me ei haluta, että meidät leimataan rasistibändiksi. Sillä on merkitystä.” -Maustetytöt
Gaalan ehdokkaiden valitsemisen, sekä Rumban alkuperäisen, virheellisen artikkelin herättämän keskustelun jälkimainingeissa Maustetytöt pyysivät marraskuun lopussa anteeksi, että loukkasivat ihmisiä kappaleensa tekstillä. Samalla he ovat osaltaan avanneet keskustelun aiheesta julkisesti. Tämä on juuri se toivottu muutos, minkä jokainen meistä voi tällaisissa tilanteissa tehdä. Voimme pyytää anteeksi, kasvaa, ja mennä eteenpäin. Se on arvokasta.
Kulttuurissa meillä on tapana pitää entistä vahvemmin julkisen työn tekijöitä vastuussa tekemisistään ja hyvä niin, mutta on äärimmäisen tärkeää antaa tilaa myös kasvulle ja anteeksiannolle. Meidän pitäisi ensisijaisesti jahdata positiivista muutosta, eikä tarpeeksi riipaisevaa rangaistusta. Ongelmien osoittamisesta ei hyödy kukaan, jos ei niitä anneta myös ratkoa. Se, että Maustetyttöjen anteeksipyynnön jälkeen kokoontunut Kriitikoiden raati päätti laittaa Maustetytöt ehdolle kategoriaansa on mielestäni tosi hieno juttu.
Maustetytöt-keskustelu on ollut tärkeä, sekä pahasti myöhässä. Se on nostanut uudestaan esille rasismin lisäksi myös monia muita musiikkialan tasa-arvokeskustelun ongelmakohtia. Entä teksteissä esiintyvä seksismi ja misogynia etenkin jatkuvasti kasvavan rap-musiikin kentällä? Entä vielä toistaiseksi eritellyt mies- ja naisartisti -kategoriat gaalassa? Entä kaupalliset valtasuhteet ja mediakentän monopoli? Kaikki erittäin valideja kysymyksiä, joista tulisi ehdottomasti keskustella, eikä ole tämän vuoden raadin päätösten vastaista nostaa näitä kysymyksiä esille. Päinvastoin raadin käymä keskustelu on tärkeä ensiaskel niille kaikille. Me emme pysty pyyhkimään rasismia tai muita haasteita pois musiikkialalta tai yhteiskunnastamme välittömästi, mutta me voimme olla antamatta erityistä tunnustusta ongelmallisille akteille. Nämä ovat niitä hetkiä, joissa on suhteellisen mutkatonta tehdä merkityksellisiä valintoja ja muuttaa alan suuntaa.
Sillä tämän alan pitää muuttua. Monen alan pitää muuttua. Meidän pitää kasvaa, ja lakata antamasta hiljaista hyväksyntää rasismille ja muille tasa-arvokysymyksille, sekä tehdä aktiivisesti konkreettisia tekoja ja päätöksiä niitä vastaan. Meidän pitää kehittyä, ja olla parempia. Raadin keskustelu oli mielestäni äärimmäisen tärkeä. Se on suunta, mihin meidän yhteiskuntana ja alana pitäisi olla jo matkalla.
- Lue myös: Saksan “Emma Gaala” lopetettu vuonna 2018 antisemitistisen voittajan jälkeen
- Lue myös: Musiikkiblogin yhdenvertaisuuslauseke
- Lue myös: Maustetytöt pyytää n-sanaa anteeksi ja sanoo, ettei Emma-ehdokkuuksien menettämisellä ole heidän tulevaisuudelleen merkitystä
- Lue myös: Miksi N-sanasta tuli paha ja kielletty? Asiantuntija kertoo!
2 Comments
"Sanan käyttö kyseisellä biisillä on vallitsevassa keskustelussa kannustanut ihmisiä ottamaan sanan uudelleen käyttöönsä, tekemään siitä ignorantteja vitsejä, ja vähätellyt sanan merkitystä." Mihin tämä perustuu? Kuka on tehnyt niin ja missä?
Missä? -> Kuten kyseisessä lauseessa mainitsin, niin vallitsevassa keskustelussa, sillä viitaten siis yleisesti tähän Maustetytöt-keskusteluun Emma Gaalan tiimoilta.
Kuka? -> Ihmiset yleisesti tässä vallitsevassa keskustelussa eri somealustoilla, kuten mm. Facebook, Twitter ja Instagram.
Tässä julkisessa keskustelussa sana on noussut käyttöön mainitsemillani tavoilla.
PS. Myös keväällä, kun tämä alkuperäinen teksti herätti ensimmäistä kertaa keskustelua, yhtyeen omilla alusteilla alettiin laajalti käyttää kyseistä sanaa, mihin yhtye kannusti mm. tykkäämällä näistä kommenteista. Nämä kommentit on nyt kuitenkin poistettu heidän sivuiltaan kokonaan kun aihe on noussut uudelleen esille, minkä vuoksi en itse tässä tekstissäni kyseisessä lauseessa suoranaisesti viittaa näihin keväisiin tapahtumiin tai keskusteluun, vaikka se toki kyteekin omissa ajatuksissani myös taustalla.