20 vuotta sitten: …Baby One More Time

Kultainen ´99 täyttää tänä vuonna 20 vuotta, ja samalla myös moni upea albumi, jota on syytä nostalgisoida. Yksi näistä on Britney Spearsin ikoninen debyyttisingle ja sitä seurannut samanniminen debyyttialbumi, jotka ohjasivat milleniaalipopin uuteen suuntaan, sekä inspiroivat samalla lukuisia tulevien vuosikymmenien poptähtiä.
Britney Spears teki lavadebyyttinsä jo 5-vuotiaana, laulutunnit, tanssi, sekä voimistelu olivat vahvasti läsnä läpi Britneyn koko lapsuuden. 8-vuotiaana hän koe-esiintyi Disneyn Mickey Mouse Club -ohjelmaan, mutta hylättiin kuitenkin vielä liian nuorena. Britneyn perhe muutti Mississippistä New Yorkiin, missä Britney vietti paljon aikaa teatterissa oppimassa muilta kokeneemmilta esiintyjiltä.
Kaksi vuotta myöhemmin Britney pääsi vihdoin Mickey Mouse Clubin riveihin. Britneyn vuosiluokalla ohjelmassa olivat myös mm. Christina Aguilera, Justin Timberlake ja Ryan Gosling. Kun ohjelma lopetettiin 1996, Britneyn perhe muutti pian takaisin Mississippiin, missä Britney tylsistyi, ja kaipasi muualle.
Vain vuotta myöhemmin, 16-vuotias Britney päätti demottaa musiikkia, jonka hän vei sitten mukanaan New Yorkiin. Siellä hän kävi soittamassa demojaan neljässä eri levy-yhtiössä, joista kolme hylkäsi ne sen vuoksi, ettei heistä Britney tuntunut relevantilta tulokkaalta. He olivat sitä mieltä, että ihmiset halusivat pop-kollektiiveja kuten Bäkkärit ja Spaissarit, eivätkä uskoneet, että enää koskaan tulisi toista Madonnan kaltaista naistähteä.
Neljäs levy-yhtiö Jive Records kuitenkin näki Britneyssä jotakin erityistä, lahjakkuutta ja paloa, joka oli heistä harvinaista. He halusivat julkaista kokopitkän albumin, jota Britney lähti nauhoittamaan Ruotsiin 1998.
Britneyn esikoissinkku …Baby One More Time, kuten moni muukin hyvä asia tässä maailmassa, oli tietenkin ruotsalaisen tuottajan ja biisintekijän Max Martinin käsialaa. Hän oli jo silloin kovassa hypessä Backstreet Boysille kirjoittamiensa biisien suuren menestyksen vuoksi, mutta alun perin mm. TLC:lle ja Robynille tarjottu ...Baby One More Time oli jäänyt Max Martinin pöytälaatikkoihin pölyttymään, kunnes se löysi arvoisensa parin Britney Spearsista.
Myös Simon Cowell yritti saada kappaletta käsiinsä tarjotakseen sitä brittiläiselle Five-yhtyeelle, ja yrittikin mm. lahjoa Max Martinia lähes sadan tonnin autolla. Hän kuitenkin kieltäytyi, sillä oli jo päättänyt, että kappale yksinkertaisesti kuuluu Britneylle.
Tammikuun 12. päivä vuonna 1999 Britneyn debyyttialbumi …Baby One More Time julkaistiin vihdoin. Se sinkosi suoraan listojen ykköseksi ja myi kaksinkertaista platinaa kuukaudessa. Maailmanlaajuisesti albumi debytoi listojen kärjessä viidessätoista maassa, ja myi yli 10 miljoonaa kappaletta vuodessa. Albumista tuli myydyin teiniartistin myymä albumi ikinä.
Britney Spears tarjosi nuorille kovasti kaivatun, simppelin ja samaistuttavan esikuvan. Häntä edeltäneet idolit kuten Spice Girlsit tuntuivat uskomattomilta taikaolennoilta ja Whitney Houstonin, tai Madonnan kaltaiset tähdet taas tavoittamattomilta superdiivoilta. Britney oli lyömätön juuri siksi, että hän oli sellainen ihastuttavan hassu naapurintyttö, johon oli helppo samaistua. Ysäri-Britney ei tuntunut markkinointikoneiston luomalta tuotteelta, vaan ehkä enemmän kuin parhaalta kaverilta, tai isosiskolta, jota oli helppoa ja turvallista katsoa ylöspäin.
Teini-ikä on stressaavaa, ja Britney onnistui puhuttelemaan juuri niitä sydän sykkyrällään olevia tunnekuohuisia teinejä, joista rakkaus oli vielä tuntematonta, pelottavaa ja hämmentävää, samalla kun miljoonat muut pop-hitit kertoivat vain aikuisille tutummista yksinkertaisella tavalla täydellisistä rakkaustarinoista, tai viiltävistä sydänsuruista. Vaikka …Baby One More Time kaikessa teiniangstissaan kertookin rakkaudesta sellaisenaan, kun se teiniä vain voikin riepottaa, se oli poikkeuksellinen siksi, ettei se kuitenkaan keskity rakkauden kohteeseen, vaan omiin tunteisiin, ja niiden käsittelemiseen.
Soundillisesti …Baby One More Timen juuret ovat jyrkästi 90-luvussa, ja hyvä niin. Kappaleen starttaava kolmen nuotin painostava DUN DUN DUN nappaa mukaansa heti. Kappale on tanssittava, mutta kuitenkin sen verran hidas, että se anelee kuuntelijaa keskittymään itseensä. Lisäksi Britney onnistui alusta asti luomaan itselleen tunnistettavan laulusoundin, sekä fraseerauksia, joista artisti tunnistetaan vielä tänäkin päivänä, ja joista emme vielä silloin tienneet, että ne tulisivat antamaan vaikutteita myös tulevien vuosikymmenien pop-artisteille.
…Baby One More Time on jokaisen ysärisoittolistan kruununjalokivi, mutta samalla tuntuu kuin kappale ei olisi ikääntynyt päivääkään – varsinkaan kahtakymmentä vuotta. Se houkuttelee edelleen ysärilapset tanssilattioille ensimmäisellä kolmella soinnullaan, samalla kun uudet artistit tekevät omia tulkintojaan siitä jatkuvasti. Z-sukupolven edustajat eivät kenties muista …Baby One More Timen kultakautta, mutta juuri se onkin niin ihanaa. Meille on nyt kasvamassa maapallolle täysin uusi sukupolvi nuoria, jotka tulevat löytämään tämän kappaleen ilman 90-luvun tunnesidettä, ja rakastumaan kaikkiin niihin seikkoihin, joihin Y-sukupolvi rakastui jo 20 vuotta sitten.
No Comments